On the road

17.8.
Nyt ollaan Lontoossa Heathrown kentällä oltu jo muutama tunti. Eka lento meni hyvin, oli oikeen hulppee Finnairin kone. Jokasella paikalla oli oma tv-näyttö, ja ihan ok leffavalikoima. Kone oli tosi iso. Sain nukuttua onneks lähes koko lennon, vaikkei se kestänykkään kun n.3h. Vähän etukäteen jännitti miten selviydytään eteenpäin kentällä kun laskeudutaan. Onneks kaikki ohjeistukset ja kyltit oli tosi selkeitä ja löydettiin bussi joka vei meidät oikeeseen terminaaliin. Meillä on siis meno ja paluu matkalla 3 eri konetta. Lennettiin tää ensimmäinen Helsingistä Lontooseen. Seuraavaks suunta kohti Johannesburgia. Ja sieltä sitten Windhoekiin.

Tää Lontoosta lähtevä lento on pisin, reilu 11h. Ainoo lento mille ei saatu viereisiä paikkoja, eikä ne voinut Helsinki-Vantaalla asiaan kuulemma vaikuttaa. Suunnattiin siis suoraan Lontoon kentällä tiskille pyytämään paikkojen vaihtoa. Ensiks meinas jo paniikki iskeä kun tiskitäti kertoi, ettei lennolle ole enää viereisiä paikkoja. Hän kuitenkin saikin jonkun tyypin puhelimen kautta kiinni ja sai kuin saikin meille vaihdettua paikat. HUH! Ite oon hirveen lentokammonen, joten en ois kyllä mielelläni istunut 11h yksin.. :D Nössö mikä nössö.

Käytiin Gordon Ramsayn ravintolassa syömässä English Breakfastit. Oltiin tilaamassa eka ihan ruokaa, mutta tarjoilija tokas että heillä ei oo vasta kun aamupalat menossa.. Kello oli täällä vasta vajaa 11. Me elettiin ihan vielä Suomen aikaa. Aamupala oli hyvä, mutta omaan makuun ehkä pikkusen liian suolasen makunen. Ravintolassa oli myös töissä ihan Eetu Selänteen kaksoisolento. :D

Harry Potter kauppa :D
Lontoossa

Meillä on tässä välilaskuaikaa kokonaisuudessaan n.9.5h. Hanna vetää sikeitä tossa vieressä sohvalla kun mä kirjottelen tätä. Löydettiin meille kiva rauhallinen sohvapaikka limukoneiden takaa.

Ennen lentoo käytiin vielä syömässä. Tilattiin kanaburgerit ja lisukkeeks salaatiit, kun luultiin että siinä tulee pelkkä hamppari. Niinku kuvasta näkyy meille tuotiinkin hampurilaisateriat plus ne salaatit. Hampparin välissä oleva kana oli myös ihan hervottoman kokonen paksu kanan joku rintaleike pihvi. Kaikkee ei kyllä millään jaksanu syyä..

Oltiin vitsailtu kentälle tultuamme, että kun mentiin A porttien luokse pötköttelemään niin meidän portti on kuitenkin ihan toisessa päässä. Lentojen gate tiedot tuli näkyville vasta noin tunti ennen boarding aikaa, joten ei vielä moniin tunteihin tiedetty missä meijän pitäis olla. Ja kuinka ollakkaan meijän portti oli toisiks viimeinen koko kentällä ja me oltiin ihan ekan portin luona. Äkkiä siis suunta C porteille, ja nopeesti jo tajuttiinkin että meijän pitää mennä hissillä alaspäin ja sieltä metrolla (tai joku sen tapanen ainakin) pieni matka toiseen paikkaan missä sijaitsi sitten meidän portti. Onneks tää siirtyminen ei loppupeleissä kestänyt ihan älyttömän kauaa ja ohjeistus sinnekin oli tosi selkeetä. Ois muuten pieni paniikki jo alkanu iskemään... Jokanen voi siis itse googletella Heathrown lentokenttä tietoja niin ehkä hiffaa panikoinnin.

Pakko kyllä todeta, että tuli taas todistettua ihmisten hölmöyttä oikein olan takaa. Miksi sinne koneeseen boardingin alkaessa tarvitsee tunkea hirveellä ryysiksellä. Eiköhän jokainen sinne ehdi, ja paikat on myös jo jaettu etukäteen. Meijän kaks ekaa lentoo tais lähtee myös pikkusen myöhässä. Onneks välilaskuajat oli ihan riittävä pitusia.

18.8.
Hetki sitten saavuttiin Johannesburgiin. Taas mä nukuin, ja nyt varmaan sen 8h koko 11h lennosta. ONNEKS. Pikkusen sählättiin kentällä heti alkuun kun mentiin väärään jonoon näyttämään passeja. Tiskin takana oleva mies vähän naureskeli meille kun oltiin portilla mistä lähetään ulos Johannesburgiin ja me oltiin menossa jatkolennolle Windhoekiin. Eikun ettimää oikee paikka ja uudestaan jonottamaan.. Jonot ei siis kummassakaan ollu ihan pienet. Onneks meillä on nelisen tuntii aikaa vielä ennen seuraavaa lentoa. Tää lentokenttä on KAMALA, koska täällä on 6 ASTETTA LÄMMINTÄ. :DDDDDDDdd Täällähän on ite kentällä kylmempi ku Suomessa. Onneks vietiin koneesta viltit mukana! Saa nähä millasella lentävällä matolle meijän vika lento tullaan matkustamaan..

Huh! Onneks löydettiin täält kentältä lopulta kiva ravintola missä on ihan lämpönen. Syötiin aamupalat kuuman kaakaon kera.
Aamiaisen jälkeen lähettiin suunnistamaan meijän lennon porttia kohti. Koneen luokse mentiin busseilla ja koneeseen sisälle julkkisten tyyliin erillisillä portailla. Pieni kone, muttei niin paha mitä odotin. Ilmakuopat tuntu vaan paljon pahemmilta tollasessa pikkukoneessa! Hengissä kuitenkin selvittiin perille Windhoekiin.

Windhoekissa jonotettiin pienelle lentoasemalle sisään, jossa kaikista otettiin valokuva ennen passijonoon pääsyä. Jono liikku tosi hitaasti. Vihdoin päästiin tiskille ja ojennettiin tarvittavat paperit ja passi, ne leimattiin ja meijät käskettiin mennä käymään viereisessä toimistossa. Se oli joku viisumitoimisto. Meillä oli jo viisumit, mutta ne hyväksyttäisiin lopulta kyseisessä toimistossa. Pöydän takana istui isokokoinen ja kiharatukkainen, virkapukuun pukeutunut paikallinen vahempi rouva. Mun mielestä hän vaikutti vähän ehkä pelottavalta alkuun, tosi tuiman ja virallisen oloinen, mutta oli kyllä mukava. :D

Vähän jännitti onko meijän matkatavarat selvinneet hengissä perille koko pitkän reissun, mutta siellä ne odotti kiltisti. Kassit kantoon ja äkkiä ulos, jossa meitä odotti meidän "isäntäperheen" isä. Hän oli tullut autolla hakemaan meidät kentältä. Me siis majoituttiin kyseisen miehen asunnolle, jossa hän asuu vaimonsa ja 4v. poikansa kanssa.

Alla pieni esittely video meijän kämpästä, jos se kenelläkään nyt sattuu ees toimii!

Talo on melko iso omakotitalo, jossa on itse asunnon lisäksi poolhouse minne tulee kuulemma ensi viikolla lisää opiskelijoita. Täällä on myös toinen rakennukseen kuuluva, mutta erillinen asunto, missä on kaksi 2 hengen makuuhuonetta, olohuone ja keittiö. Asustellaan siis seuraavat 3kuukautta Hannan kanssa täällä. Meillä on mukavat sängyt ja oma kylppäri suihkulla. Ei heti uskoisi, että ollaan Afrikassa! Meillä on todella lepposat ja hyvät oltavat. Isäntämme on mukava ja auttaa kaikessa, eilen käytiin hänen kyydillään ruokakaupassa.

Täällä asustelee myös 3 perheen omaa koiraa: husky Nikita, saksanpaimenkoira Linus ja kolmannen rotua en tiedä, jokin pikkukoira, en muista kyllä nyt nimeäkään. :D 4v. poika on aivan mieletön, ei vierasta meitä ollenkaan. Tuli englanniksi pyytämään meitä kanssaan altaalle ja kertoi kaikenlaista ja näytti miten hän juoksee.

Illalla sitten istuskeltiin hetki altaalla Hannan kanssa juoden yhdet Windhoekilaiset oluet. Niin siis jos ei aiemmin vielä selvinnyt, täällä on takapihalla oma uima-allas. Ja itseasiassa myös hieno ja kiva "BBQ-katos" (nimi oli omakeksimä :D), jossa on iso pitkä pöytä ja tuoleja. Pimeetä täällä tuli jo klo 18, ja aikaeron (joka on siis -2h Suomen aikaa, eli ei paha), sekä huonojen unien takia meitä alkoikin jo väsyttämään. En ollu ite muistanu sit ostaa mitään sen erikoisempaa iltapalaa, joten paistoin kananmunia ja kasviksia. Ostettiin kaupasta mausteita, ja päätin laittaa pippuria munien sekaan. Noh, pippurimyllyn korkki ei ollukkaan kunnolla kiinni, joten arvatkaa vaan miten kävikään.. Iltapalan jälkeen painuttiin pehkuihin.

Yö oli aika viileä, piti nukkua peiton ja viltin kanssa, villasukat jalassa. Korvatulpat oli myös hyödylliset! Mistään tähän mennessä ei voi kyllä valittaa, asiat täällä vois olla paljon paljon huonommin. Meillä kävi aivan super tuuri, että päästiin tämmöiseen paikkaan!

Meikäläisen tän päivän hieno aamupala. :D

1. Ihanan näköstä ja kuulosta!! Asunto näyttää kivalta, ei vois varmaan parempaa olla siellä :) Nauttikaa �� t.sisko